Media cyfrowe w polityce bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rolnictwie
DOI:
https://doi.org/10.54515/lcp.2025.1.173-192Słowa kluczowe:
media cyfrowe, bezpośrednie inwestycje zagraniczne, digitalizacja, zrównoważony rozwój, rozwój, rolnictwoAbstrakt
W tym badaniu kompleksowo przeanalizowano wpływ mediów cyfrowych na bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) i rozwój rolnictwa. Pokazuje ono, że transformacja cyfrowa fundamentalnie przekształca sektor rolny, wykraczając poza zaawansowane technologie i przedefiniowując produktywność, dostęp do rynku i łańcuchy wartości poprzez inteligentne rolnictwo, sztuczną inteligencję, analizę dużych zbiorów danych i platformy e-commerce.
Analiza pokazuje, że cyfryzacja znacząco zwiększa atrakcyjność sektora rolnego dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Poprzez poprawę efektywności operacyjnej, optymalizację wykorzystania zasobów i zwiększenie plonów, narzędzia mediów cyfrowych zwiększają atrakcyjność przedsiębiorstw rolnych dla zorientowanych na efektywność BIZ. Platformy medialne zmniejszają asymetrię informacji, zwiększają przejrzystość łańcucha dostaw i ułatwiają szerszy dostęp do rynków, zmniejszając w ten sposób ryzyko inwestycyjne i przyczyniając się do tworzenia środowiska adaptacyjnego dla innowacji i bezpośrednich inwestycji zagranicznych ukierunkowanych na badania i rozwój.
Bibliografia
Abiri, R., Rizan, N., Balasundram, S., Bayat Shahbazi, A., Abdul-Hamid, H. (2023). “Application of digital technologies for ensuring agricultural productivity”. In: Heliyon, no 9(12). DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e22601
Al Dhaen, E., Gallear, D., Weerakkody, V., Chen, W. (2025). Ethical Standards for Technological and Business Education Sustainability. Emerald Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/9781836080367
Ambroziak, Ł. (2024). „Foreign direct investment in the food industry in Poland”. In: International Journal of Management and Economics, no 60(4). DOI: https://doi.org/10.2478/ijme-2024-0029
Bórawski, P., Guth, M., Bełdycka-Bórawska, A., Jankowski, K. J., Parzonko, A., & Dunn, J. W. (2020). „Investments in Polish agriculture: how production factors shape conditions for environmental protection?”. In: Sustainability, no 12(19). DOI: https://doi.org/10.3390/su12198160
Chen, T., Yang, F., Li, Y., Zhang, Z. (2024). “Two-way FDI assists agricultural sustainable development: based on digitalization and greening perspectives”. In: PLOS ONE, no 19(2). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0296896
Dmowski, K., Bartyna, W., Stępniak, M. (2025). „Analysis of information technology adoption in Polish agriculture”. In: Studia Informatica. System and Information Technology, no 31(2). DOI: https://doi.org/10.34739/si.2024.31.08
ESMA (2024), Social media sentiment: Influence on EU equity prices. Paris: ESMA Publishing.
Gomes, M.L., Gaio, S. (2021). Digital communication in attraction of foreign direct investment: a study of EU countries' official websites. In: V. Pistikou, A. Masouras, M. Komodromos (eds.), Handbook of Research on Future Policies and Strategies for Nation Branding. Pafos: Neapolis University Pafos. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7533-8.ch011
Götz, M. (2019). „Attracting foreign direct investment in the era of digitally reshaped international production. The primer on the role of the investment policy and clusters – the case of Poland”. In: Journal of East-West Business, no 26(2). DOI: https://doi.org/10.1080/10669868.2019.1692985
Herberger, T.A., Dötsch, J.J. (2021). The Means Justifies the End? Digitalization and Sustainability as a Social Challenge. A Plea for an Integrative View. In: Herberger, T.A., Dötsch, J.J. (eds). Digitalization, Digital Transformation and Sustainability in the Global Economy. Springer Proceedings in Business and Economics. Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-77340-3_1
Khan, M., Akbar, M. (2013). “The impact of political risk on foreign direct investment”. In: International Journal of Economics and Finance, no 5(8). DOI: https://doi.org/10.5539/ijef.v5n8p147
Klerkx, L., Jakku, E., & Labarthe, P. (2019). „A review of social science on digital agriculture, smart farming and agriculture 4.0: New contributions and a future research agenda”. In: NJAS: Wageningen Journal of Life Sciences, no 90–91(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.njas.2019.100315
Kobus-Cisowska, J., Dziedziński, M. (2023). „Możliwośći i wyzwania zastosowania cyfryzacji w rozwoju zrównoważonego, inteligentenego rolnictwa na przykładzie produkcji roślinnej”. In: Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, no 2 (112).
Kosior, K. (2023). „Research and development projects for digital agriculture in Poland”. In: Annals PAAAE, no XXV(1). DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2309
Liu, Z. (2022). Digital Economic Technology and Innovation. In: Principles of Digital Economics. Contributions to Economics. Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-9020-4_2
Lytvyn, R. (2025). „Promoting sustainable FDI in agriculture”. In: Scientific Messenger of LNU of Veterinary Medicine and Biotechnologies. Series Economical Sciences, no 27(105). DOI: https://doi.org/10.32718/nvlvet-e10511
Miller, T., Mikiciuk, G., Durlik, I., Mikiciuk, M., Łobodzińska, A., & Śnieg, M. (2025). “The IoT and AI in agriculture: the time is now – a systematic review of smart sensing technologies”. In: Sensors, no 25(12). DOI: https://doi.org/10.3390/s25123583
OECD (2019). Digital Opportunities for Better Agricultural Policies. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/571a0812-en
OECD (2025). Strengthening FDI and SME Linkages in Poland. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/cb08eb93-en
Paniagua, J., Korzynski, P., & Mas-Tur, A. (2017). „Crossing borders with social media: Online social networks and FDI”. In: European Management Journal, no 35(3). DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2016.09.002
Soulignac, V., Pinet, F., Bodelet, M., & Gross, H. (2025). „The use of digital social media in agriculture”. In: International Journal of Agricultural and Environmental Information Systems (IJAEIS), no 16(1). DOI: https://doi.org/10.4018/IJAEIS.366308
Tomashuk, I., Koliadenko, S., & Burdіak M. (2025). „The impact of digital innovations on the development of agricultural business”. In: Baltic Journal of Economic Studies, no 11(1). DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2025-11-1-361-375
Zikria, Y.B., Shukla, V.K., Nijalingappa, P., Kumar M V, M., Kashif Bashir, A. (2025). Industry 5.0: A New Revolution Through Human-Centric Solution. Berlin, Boston: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110736168





