Koncepcja kultury w Lubelskiej Szkole Metafizycznej i jej interpretacja w myśli Karola Wojtyły
DOI:
https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.169-177Słowa kluczowe:
antropologia metafizyczna, kultura, Karol Wojtyła, Mieczysław A. Krąpiec, Lubelska Szkoła Filozofii Metafizycznej, tomizm lubelskiAbstrakt
Koncepcja kultury nie należy do często podejmowanych tematów w ramach antropologii metafizycznej. Stanowi jednak kwestię szczególnie istotną dla myśli zarówno Lubelskiej Szkoły Filozofii, jak i filozofii Karola Wojtyły.
Niniejszy artykuł ukazuje podobieństwa między wymienionymi stanowiskami filozoficznymi, a także wpływ Lubelskiej Szkoły Filozofii na myśl Karola Wojtyły, zwłaszcza w kontekście sposobu postrzegania kultury. Analizie poddane zostały teksty, które odnoszą się bezpośrednio do istoty kultury, jak również poszczególne pojęcia z tego zakresu. Nacisk został położony zwłaszcza na kwestię relacji interpersonalnych oraz działania w ogólności.
Bibliografia
Krąpiec, M. (1983). I Man: An Outline of Philosophical Anthropology. University of Michigan: Mariel Publications.
Krąpiec, M. (2005). “Kultura”. In: Powszechna Encyklopedia Filozofii, vol. 6.
Krąpiec, M. (2012). On Man. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Słomka, M. (2017). Who is Man? The Anthropology of Karol Wojtyła. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wojtyła, K. (1979a). The Acting Person. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
Wojtyła, K. (1979b). “The Person: Subject and Community”. In: The Review of Metaphysics, vol 33, no. 2.
Wojtyła, K. (2016). Considerations on the Essence of Man. Lublin-Roma: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Società Internazionale Tommaso D’Aquino.
Wojtyła, K. (2017). Ethics Primer. Lublin-Roma: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Società Internazionale Tommaso D’Aquino.