Zrównoważona edukacja na Ukrainie Wprowadzanie unijnej polityki nauki języków do ukraińskich programów szkolnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.103-113

Słowa kluczowe:

Unia Europejska, zrównoważona edukacja, ukraińskie szkolnictwo wyższe, studia językowe, integracja z UE

Abstrakt

Artykuł opisuje doświadczenia zdobyte podczas realizacji na Ukrainie (w ramach programu Erasmus+) programu „Jean Monnet” wpisującego się w politykę językową Unii Europejskiej (EULP).

Ukraina wybrała integrację z UE, a decyzja ta znacząco wpłynęła na życie polityczne, kulturalne i społeczne w kraju. Uczestnictwo w projektach Erasmus+ ułatwia Ukrainie szybkie i skuteczne wprowadzanie unijnych rozwiązań w zakresie zrównoważonej edukacji.

Zespół projektowy EULP składał się z ukraińskich i litewskich naukowców, którzy wspólnie opracowali program kursu, skupiając się na pięciu grupach docelowych: studentach studiów magisterskich i podyplomowych, nauczycielach szkół średnich, badaczach i przedstawicielach społeczeństwa obywatelskiego.

Zrównoważone i multidyscyplinarne podejście w ramach EULP opiera się na rozwijaniu kompetencji językowych i kulturowych wśród obywateli Ukrainy w perspektywie jej wejścia do Unii Europejskiej. Z obserwacji Autorek wynika, że rosnąca liczba kursów, łączących przygotowanie zawodowe z poszerzaniem wiedzy o UE, ułatwia proces reformowania ukraińskiego szkolnictwa, a także jego integracji z europejskim systemem edukacji.

Biogramy autorów

  • Iryna Biskub - Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk (Ukraine)

    Professor and Chair of the Department of Applied Linguistics at The Lesya Ukrainka Eastern European University in Lutsk (Ukraine).

  • Anna Danylchuk - Lesya Ukrainka Volyn National University, Lutsk (Ukraine)

    Associate Professor, Vice-Rector for Scientific and Pedagogical Work, European Union Integration and Work with Students at The Lesya Ukrainka Eastern European University in Lutsk (Ukraine)

Bibliografia

Athena. EUA. https://eua.eu/101-projects/533-athena.html, 04.05.2023.

Biskub, I., & Danylchuk, A. (2019). „European Identity: Values, Cultures, and Languages”. In: Language. Culture. Politics. International Journal, vol. 1.

Biskub, I., & Danylchuk, A. (2020). „The Conception of Diversity in the EU”. In: Language. Culture. Politics. International Journal, vol. 1.

Biskub, I., Danylchuk, A., & Sydoruk, M. (2018). Guidelines to the European Union Language Policy (for Univesirte Students and Post-graduates). Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University.

Danylchuk, A. (2022). „What We Learn Daily During the Russian War in Ukraine”. In: Theology and Science, vol. 21, issue 1.

Erasmus+: Higher Education – International Capacity Building. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/8783c895-95e7-47a5-ba98-fa857bcd32ca/IR_DEV%201.1.1_UNI_Report_v04.pdf, 04.05.2023.

EU After the COVID-19 Pandemics [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=KDQnKjHDwTE, 6.04.2021.

EU Project Management. https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions/jean-monnet/directory-search/record/6, 04.05.2023.

EULP Conference [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=LTQ961iNwBw&t=6s, 6.04.2021.

European Union Language Policy. https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions/jean-monnet/directory-search/record/2903, 04.05.2023.

Humena, O., Pichyk, K., & Chovnyuk, L. (2020). „Virtual Mobility as Innovative Approach in Education (Version 1)”. In: Economic journal odessa polytechnic university, vol. 4, no 14.

Kużelewska, E. (2014). „Unity in Diversity. The Language Policy of the European Union”. In: Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, vol. 38, no 51.

Lifelong Learning for Sustainable Societies LLLP - position paper – 2020. http://lllplatform.eu/lll/wp-content/uploads/2021/01/LL4SS.pdf, 04.05.2023.

Modiano, M. (2017). „English in a post‐Brexit European Union”. In: World Englishes, vol. 36, no 1.

Salite, I., Dreling, E., Ilisko, D., Olehnovica, E., & Zarina, S. (2016). „Sustainability from the Transdisciplinary Perspective:An Action Research Strategy for ContinuingEducation Program Development”. In: Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 18, no 2.

Skills Panorama. http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en, 04.05.2023.

Students' Mobility Capacity Building in Higher Education in Ukraine and Serbia. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/574050-EPP-1-2016-1-DE-EPPKA2-CBHE-SP, 04.05.2023.

Teaching professionals: skills opportunities and challenges (2019 update). https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/teaching-professionals-skills-opportunities-and-challenges-2019-update, 04.05.2023.

UNESCO. (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of Education for Sustainable Development, Abridged. UNESCO.

UNESCO. (2014). Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. UNESCO.

Opublikowane

23.11.2023

Jak cytować

Zrównoważona edukacja na Ukrainie Wprowadzanie unijnej polityki nauki języków do ukraińskich programów szkolnych. (2023). Language. Culture. Politics. International Journal, 1, 103-113. https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.103-113