Zrównoważona edukacja na Ukrainie Wprowadzanie unijnej polityki nauki języków do ukraińskich programów szkolnych
DOI:
https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.103-113Słowa kluczowe:
Unia Europejska, zrównoważona edukacja, ukraińskie szkolnictwo wyższe, studia językowe, integracja z UEAbstrakt
Artykuł opisuje doświadczenia zdobyte podczas realizacji na Ukrainie (w ramach programu Erasmus+) programu „Jean Monnet” wpisującego się w politykę językową Unii Europejskiej (EULP).
Ukraina wybrała integrację z UE, a decyzja ta znacząco wpłynęła na życie polityczne, kulturalne i społeczne w kraju. Uczestnictwo w projektach Erasmus+ ułatwia Ukrainie szybkie i skuteczne wprowadzanie unijnych rozwiązań w zakresie zrównoważonej edukacji.
Zespół projektowy EULP składał się z ukraińskich i litewskich naukowców, którzy wspólnie opracowali program kursu, skupiając się na pięciu grupach docelowych: studentach studiów magisterskich i podyplomowych, nauczycielach szkół średnich, badaczach i przedstawicielach społeczeństwa obywatelskiego.
Zrównoważone i multidyscyplinarne podejście w ramach EULP opiera się na rozwijaniu kompetencji językowych i kulturowych wśród obywateli Ukrainy w perspektywie jej wejścia do Unii Europejskiej. Z obserwacji Autorek wynika, że rosnąca liczba kursów, łączących przygotowanie zawodowe z poszerzaniem wiedzy o UE, ułatwia proces reformowania ukraińskiego szkolnictwa, a także jego integracji z europejskim systemem edukacji.
Bibliografia
Athena. EUA. https://eua.eu/101-projects/533-athena.html, 04.05.2023.
Biskub, I., & Danylchuk, A. (2019). „European Identity: Values, Cultures, and Languages”. In: Language. Culture. Politics. International Journal, vol. 1.
Biskub, I., & Danylchuk, A. (2020). „The Conception of Diversity in the EU”. In: Language. Culture. Politics. International Journal, vol. 1.
Biskub, I., Danylchuk, A., & Sydoruk, M. (2018). Guidelines to the European Union Language Policy (for Univesirte Students and Post-graduates). Lutsk: Lesya Ukrainka Eastern European National University.
Danylchuk, A. (2022). „What We Learn Daily During the Russian War in Ukraine”. In: Theology and Science, vol. 21, issue 1.
Erasmus+: Higher Education – International Capacity Building. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/8783c895-95e7-47a5-ba98-fa857bcd32ca/IR_DEV%201.1.1_UNI_Report_v04.pdf, 04.05.2023.
EU After the COVID-19 Pandemics [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=KDQnKjHDwTE, 6.04.2021.
EU Project Management. https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions/jean-monnet/directory-search/record/6, 04.05.2023.
EULP Conference [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=LTQ961iNwBw&t=6s, 6.04.2021.
European Union Language Policy. https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions/jean-monnet/directory-search/record/2903, 04.05.2023.
Humena, O., Pichyk, K., & Chovnyuk, L. (2020). „Virtual Mobility as Innovative Approach in Education (Version 1)”. In: Economic journal odessa polytechnic university, vol. 4, no 14.
Kużelewska, E. (2014). „Unity in Diversity. The Language Policy of the European Union”. In: Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, vol. 38, no 51.
Lifelong Learning for Sustainable Societies LLLP - position paper – 2020. http://lllplatform.eu/lll/wp-content/uploads/2021/01/LL4SS.pdf, 04.05.2023.
Modiano, M. (2017). „English in a post‐Brexit European Union”. In: World Englishes, vol. 36, no 1.
Salite, I., Dreling, E., Ilisko, D., Olehnovica, E., & Zarina, S. (2016). „Sustainability from the Transdisciplinary Perspective:An Action Research Strategy for ContinuingEducation Program Development”. In: Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 18, no 2.
Skills Panorama. http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en, 04.05.2023.
Students' Mobility Capacity Building in Higher Education in Ukraine and Serbia. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/574050-EPP-1-2016-1-DE-EPPKA2-CBHE-SP, 04.05.2023.
Teaching professionals: skills opportunities and challenges (2019 update). https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/teaching-professionals-skills-opportunities-and-challenges-2019-update, 04.05.2023.
UNESCO. (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of Education for Sustainable Development, Abridged. UNESCO.
UNESCO. (2014). Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. UNESCO.