Nowy wymiar STRACHU: Analiza konceptualna i intermedialna
DOI:
https://doi.org/10.54515/lcp.2024.1.15-26Słowa kluczowe:
strach, koncepcja, Stephen King, intermedialność, analiza literackaAbstrakt
W tym artykule przedstawiono nowe, intermedialne spojrzenie na wielowymiarowe pojęcie strachu w twórczości literackiej współczesnego pisarza amerykańskiego Stephena Kinga. Skomplikowana i sprzeczna natura strachu leży u podstaw popularnego gatunku literackiego – horroru. Wieloaspektowy charakter gatunku horroru świadczy o jego wrodzonej złożoności, szczególnie jeśli chodzi o eksplorację strachu. W artykule omówiono następujące kluczowe funkcje horroru: 1) wyraźne określenie skojarzeń wynikających z doświadczenia strachu, 2) zapewnienie usystematyzowanego tła metodologicznego do badania danej emocji oraz 3) zapewnienie podatnego gruntu dla introspekcji społecznej. Uzasadniono, że refleksyjny charakter tekstów literackich czyni je reprezentatywnym repozytorium objaśniania konkretnych pojęć czy odczuć społecznych, stąd rosnąca liczba utworów literackich odzwierciedlających jedną z podstawowych ludzkich emocji – strach. Koreluje to ze współczesnymi wyzwaniami społecznymi, gospodarczymi i technologicznymi, które miały istotny wpływ na kształt ostatnich kilku dekad. Przeprowadzone badania wykazały, że zmiany i modyfikacje w postrzeganiu strachu znalazły swoje odzwierciedlenie w literaturze grozy. Analiza lub leksykalna i semantyczna leksemów stosowanych przez S. Kinga do określenia strachu pozwoliła na wytyczenie rdzenia i peryferii pojęcia STRACH. Stosując perspektywę intermedialną i techniki interpretacji tekstu, ustaliliśmy kluczową rolę wizualnych i słuchowych systemów sensorycznych w reprezentacji omawianego pojęcia przez autora i jego dalszym odbiorze przez czytelników. Główny wniosek artykułu pozwala spojrzeć na pojęcie STRACH jako złożony artefakt semiotyczny i językowy, emocję pierwotną i wieloaspektowe zjawisko psycholingwistyczne. Zatem koncepcja STRACH przypomina skomplikowany system semiotyczny, który integruje różne środki werbalne i niewerbalne. W artykule strach rozumiany jest jako reakcja nerwowa i fizyczna będąca odpowiedzią na wewnętrzne i zewnętrzne źródła zagrożenia, a także ucieleśnienie szacunku, oszołomienia i rozpaczy ugruntowanych w różnych układach sensomotorycznych. Strach, będący złożonym zjawiskiem psycholingwistycznym o charakterze multimodalnym, jest dynamicznie reprezentowany w prozie literackiej za pomocą różnych narzędzi intermedialnych, które ewoluują w odpowiedzi na zmiany społeczne, polityczne i ekonomiczne współczesnego świata.
Bibliografia
Arvidson, M., Askander, M., Borcak, L. W., Jensen, S. K., & Mousavi N. (2022). Intermedial combinations. In: J. Bruhn & B. Schirrmacher (eds), Intermedial studies: An introduction to meaning across media. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003174288-8
Buday, M. (2016). Demystification of Stephen King’s fiction in the context of postmodernism. Vydavateľstvo Prešovskej Univerzity.
Freud, S. (1919). The uncanny. In: Sandner, D. (ed.). (2004). Fantastic literature: A critical reader. Greenwood Publishing Group.
Grogans, S. E., Bliss-Moreau, E., Buss, K. A., Clark, L. A., Fox, A. S., Keltner, D., Cowen, A. S., Kim, J. J., Kragel, P. A., MacLeod, C., Mobbs, D., Naragon-Gainey, K., Fullana, M. A., & Shackman, A. J. (2023). “The nature and neurobiology of fear and anxiety: State of the science and opportunities for accelerating discovery”. In: Neuroscience & Biobehavioral Reviews, no 151. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2023.105237
Jackendoff, R. (1989). “What is a concept, that a person may grasp it?”. In: Mind & Language, no 4(1‐2). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0017.1989.tb00243.x
Kerahrodi, J. G., & Michal, M. (2020). “The fear-defense system, emotions, and oxidative stress”. In: Redox Biology, no 37. DOI: https://doi.org/10.1016/j.redox.2020.101588
Kierkegaard, S. (1923). “Fear and Trembling”. In: Selections from the writings of Kierkegaard, (L. M. Hollander, trans.). Comparative Literature Series, 3. Austin, TX: University of Texas. (Original work published: www.gutenberg.org/files/60333/60333-h/60333-h.htm#FEAR_AND_TREMBLING, 06.05.2024.
King, S. (1981). Danse Macabre. Everest House. https://www.worldswithoutend.com/novel.asp?id=24182, 06.05.2024.
King, S. (2007). The Mist. https://wp.nyu.edu/darknessspeaks/wpcontent/uploads/sites/3674/2016/04/King-Stephen-The-Mist.pdf, 06.05.2024.
King, S. (2018). The Outsider. Hodder & Stoughton.
Larue, O., West, R., Rosenbloom, P. S., Dancy, C. L., Samsonovich, A. V., Petters, D., & Juvina, I. (2017). “Emotion in the Common Model of Cognition”. In: Procedia Computer Science, no 145. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.11.045
Lovecraft, H. R. (1927). Supernatural horror in literature. Project Gutenberg of Australia: EBook. https://gutenberg.net.au/ebooks06/0601181h.html, 06.05.2024.
Mobbs, D., Hagan, C. C., Dalgleish, T., Silston, B., & Prévost, C. (2015). “The ecology of human fear: Survival optimization and the nervous system”. In: Frontiers in Neuroscience, no 9. DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2015.00055
Moyn, S. (2014). The Return of the Prodigal: The 1970s as a turning point in human rights history. In: S. Moyn & J. Eckel (eds), The breakthrough: Human rights in the 1970s. University of Pennsylvania Press DOI: https://doi.org/10.9783/9780812208719.1
Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (n. d.). Fear. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/fear_1?q=fear, 06.05.2024.
Tyng, C. M., Amin, H. U., Saad, M. N. M., & Malik, A. S. (2017). „The influences of emotion on learning and memory”. In: Frontiers in Psychology, no 8, 1454. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01454
Vorobyova, O. (2010). “Verbal holography in Virginia Woolf’s landscape discourse: Modes, fractals, fusions”. In: Cognition, Communication, Discourse: Series Philology, no 1.