Metafory paradoksu w dyskursie poezji śpiewanej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.25-37

Słowa kluczowe:

metafory pojęciowe, Leonard Cohen, dyskurs poetycki, teksty piosenek

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na uwydatnieniu różnic między percepcją (identyfikacją) i interpretacją aktywnych metafor pojęciowych wskazujących na uniwersalne prawdy a indywidualnymi metaforami, które opierają się na doświadczeniu życiowym ich twórców.  Udowodniono, że metafory, ze względu na swoją złożoność, paradoksalność i zmienność wyrażeń językowych, skutecznie przekazują uniwersalne prawdy w dyskursie poetyckim, w tym m. in. w pieśniach bardów i poezji śpiewanej.

W artykule analizowany jest materiał językowy wyekscerpowany z tekstów piosenek, które pochodzą z pośmiertnego albumu Leonarda Cohena „Thanks for the Dance”. Analiza pokazuje, że metafory aktywne, odznaczające się takimi cechami, jak klarowność i komunikatywność, przeciwstawiają się unikatowym metaforom paradoksalnym i lustrzanym, które wymagają wielowarstwowej percepcji. Metaforyczne kodowanie i dekodowanie poezji odbywa się przy tym w oparciu o umowę interkodową  między poetą a odbiorcą.

Biogram autora

  • Iryna Biskub - Lesya Ukrainka Eastern European National University (Ukraine)

    Professor and Chair of the Department of Applied Linguistics at The Lesya Ukrainka Eastern European University in Lutsk (Ukraine)

Bibliografia

Charteris, B. J. (2004). Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis. New York: Palgrave Macmillan.

Derrida, J. (1978). Writing and Difference. Trans. Alan Bass. Chicago: University of Chicago Press.

Goddard, C. (2004). „The ethnopragmatics and semantics of ‘active metaphors”. In: Journal of Pragmatics, vol. 36, issue 7.

Hallliday, M.A.K. (1978). Language as Social Semiotic. London: Edward Arnold.

Hermes, W. (2019). Leonard Cohen's Profound 'Thanks for the Dance' Is a Posthumous Grace Note. Rolling Stone. November 22. https://www.rollingstone.com/music/music-album-reviews/leonard-thanks-for-the-dance-916417, 26.03.2023.

Hines, C. (1999). Rebaking the Pie: the WOMAN AS DESSERT metaphor. In: M. Bucholtz, A.C. Liang, A. Laurel, A. Sutton (rds.). Reinventing Identities: The Gendered Self in Discourse. Oxford University Press, New York.

Lakoff, G. (1990). “The Invariance Hypothesis: Is abstract reason based on image-schemas?” In: Cognitive Linguistics, 1(1).

Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. University of Chicago Press.

Leonard Cohen Obituary. TheGuardian.com. https://www.theguardian.com/music/2016/nov/11/leonard-cohen-obituary, 26.03.2021

McClary, S. (1991). Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minneapolis: U Minnesota P.

Neisser, J. (2003). “The swaying form: Imagination, metaphor, embodiment”. In: Phenomenology and the Cognitive Sciences, (2).

Shu-qin, C., Wen-cheng, G. (2022). “Critical Metaphor Analysis in Emily Dickinson’s Poems”. In: Journal of Literature and Art Studies, vol. 12, no. 5).

Steen, G. (1994). Understanding Metaphor in Literature: An Empirical Approach. London: Longman.

Steen, G. (2004). „Can discourse properties of metaphor affect metaphor recognition?” In: Journal of Pragmatics, vol. 36. issue 7.

Opublikowane

23.11.2023

Jak cytować

Metafory paradoksu w dyskursie poezji śpiewanej. (2023). Language. Culture. Politics. International Journal, 1, 25-37. https://doi.org/10.54515/lcp.2023.1.25-37