Rola dyplomacji medialnej w kształtowaniu międzynarodowego wizerunku państwa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.54515/lcp.2024.1.133-145

Słowa kluczowe:

dyplomacja, dyplomacja medialna, wizerunek państwa, sieci społecznościowe, narzędzia, mechanizmy

Abstrakt

W tym artykule podjęto próbę określenia roli dyplomacji medialnej w kształtowaniu wizerunku państwa na arenie międzynarodowej.

Dyplomacja medialna w warunkach globalizacji przekształciła stosunki geopolityczne i zmieniła hierarchiczny system podejmowania decyzji w polityce zagranicznej, zarysowując rywalizację państw o ​​możliwość oddziaływania na opinię publiczną. Polityka informacyjna państwa polega nie tylko na rozpowszechnianiu pozytywnych informacji na jego temat w międzynarodowej przestrzeni informacyjnej, ale także na włączaniu polityków, struktur władzy państwowej, aktorów niepaństwowych, znanych osobistości i liderów opinii w system zarządzania marką przedsiębiorstw. politykę narodową państwa. Jednocześnie wykorzystanie możliwości platform społecznościowych w realizacji działań dyplomatycznych doprowadziło do tego, że każdy użytkownik sieci społecznościowej jest dziś nie tylko konsumentem informacji, ale także jej bezpośrednim dostawcą i dystrybutorem, czyli ma możliwość wpływania na podejmowanie określonych decyzji na szczeblu państwa i kształtowania w ten sposób wizerunku państwa. W artykule na przykładzie Ukrainy dokonano analizy wykorzystania mechanizmów dyplomacji medialnej w kształtowaniu wizerunku państwa, zidentyfikowano jego pozytywne i negatywne strony, a także perspektywy jego rozwoju.

Biogram autora

  • Valentyna Yemets - National Aviation University

    Lecturer at The National Aviation University (Ukraine)

Bibliografia

Bashtannyk,V., Sulima, E. (2003). „Improvement of managerial activity in the system of foreign policy of Ukraine”. In: Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, no. 3.

Покращення іміджу чи "джинса"? Deutsche Welle. (2013). https://www.dw.com/uk/позитивні-публікації-про-україну-покращення-іміджу-чи-джинса/a-17036519, 25.12.2023

eDiplomacy: The US State Department's Global Collaborative Backbone. (2010). https://www.zdnet.com/article/ediplomacy-the-us-state-departments-global-collaborative-backbone/, 12.12.2023.

Friedman, T. (2005). The World is Flat: A Brief History of the Twenty-first Century. New York: Farrar, Straus, and Giroux.. https://www.chinhnghia.com/Friedman_the%20world%20is%20flat.pdf, 10.11.2023.

Leonard, M. (2002). Public Diplomacy. London: The Foreign Policy Center.

Nation Brends. The annual report on the most valuable and strongest. https:// brandirectory.com/rankings/nation-brands, 23.12.2023.

Rudnieva, A., Malovana, Y. (2023). „The image of Ukraine in conditions of modern information processes: digital transformation and E-governance”. In: Bulletion of Lviv University: Philosopher-political scientist series, no 4. DOI: https://doi.org/10.30970/PPS.2022.42.42

Cull, N. J. (2013). “The long road to public diplomacy 2.0: the Internet in US public diplomacy”. In: International Studies Review, no. 15. DOI: https://doi.org/10.1111/misr.12026

Opublikowane

14.11.2024

Jak cytować

Rola dyplomacji medialnej w kształtowaniu międzynarodowego wizerunku państwa. (2024). Language. Culture. Politics. International Journal, 1, 133-145. https://doi.org/10.54515/lcp.2024.1.133-145